Hur byter jag ut mina ätstörningstankar mot något vettigare?

Q&A, Tips, Ätstörning / Permalink / 1
Hej vänner! Imorse när jag vaknade hade jag en ny kommentar på Detta inlägget jag skrev för drygt en månad sedan angående vad jag anser att det innebär att vara frisk från en ätstörning.
Jag tänkte att vi kunde ta svaret gemensamt allihop efter som jag vet att det finns ett litet antal av er som läser som kanske själva undrar, eller kanske har ett bra svar! 
 
Fråga:
 
Jag har kunnat hålla hälsosam vikt i snart två år nu och antar att det räknas som friskt. är dock fortfarande så frustrerad över hur mycket tankekraft som jag lägger på mitt dagliga matintag och hur osmal jag är. Dock äter jag ungefär lika mycket varje dag ändå. Det är som att de där motorvägarna med tankar om kropp/svält aldrig kan försvinna. Tror du att man ens ska våga tro att de kommer bytas ut mot vettigare tankar? Händer det av sig själv eller hur ska man jobba med det?
 
Okej. Nummer ett: en ätstörning sitter inte i vikten. 
Att du håller en hälsosam vikt är självklart huuur bra som helst, och jag tror säkert att du har koll på att en ätstörning är psykisk och att din vikt inte definierar den, även om det självklart är en del av tillfrisknandet. Jag till exempel, har varit normalviktig i i alla fall 6 år av min sjukdomsperiod och hade ofta tankar på att jag automatiskt därför också var frisk, och var tvungen att må bra inombords, vilket såklart inte var sant. 
Om du behöver, fortsätt ta hjälp från familj, vänner och proffs! Du är precis lika mycket värd den hjälpen nu, som för x antal kilo sedan. 
 
Efter att min senaste gruppbehandling var slut och jag skulle gå vidare på egen hand, hade jag exakt samma fråga. Jag ska försöka förklara vad som hjälpte mig, på samma sätt som jag fick förklarat av min dåvarande psykolog. 
 
Så. Tänk dig ett enkelt tårtdiagram. Hela cirkeln är all din tid, ditt liv. Det som fyller vårt liv är såklart olika från person till person, det kan vara vänner, skola, jobb, någon hobby eller något speciellt intresse. På botten av min sjukdom var ätstörningen den bit som tog störst plats. När jag gjorde mitt första diagram hos psykologen, såg det ut ungefär såhär: 
 
 
Jag jobbade mycket, fann ro i att rita och umgås med min pojkvän och familj, men fortfarande åkte jag fortfarande ofta in på det som du beskriver som en motorväg av ätstörningstankar. Ibland agerade jag efter dem och ibland inte, men mycket av min tid ägnades trots allt på olika vis åt ätstörningen. 
 
Tekniken för att minska ätstörningsdelen är enkel i praktiken - fyll ut din tid med annat. I början fick jag anstränga mig, men nu har mina nya tårtbitar blivit en del av min vardag, och ätstörningsbiten blir mindre och mindre.
 
Saker jag har börjat ersätta ätstörningstankar med:
  • Youtube
  • Smink
  • Vänner och familj. Denna biten har blivit större bara genom att jag skickar ett sms då och då, samt att jag ibland får tvinga mig iväg och våldgästa, allt för att tänka på annat. 
  • Avslappning
  • Matlagning. Jag förstår om denna kan vara klurig! För min del funkar det då jag följer ett recept och lagar länge och mycket för att frysa in. För andra kanske det inte funkar alls)
  • Företagande
  • Bloggen
Nu ser min tid ut lite mer på det här viset:
 
 
 
Hänger du med? Det är en superenkel grej när man ser det såhär, dock är det lite svårare i praktiken då de flesta tårtbitarna är saker du aktivt måste göra själv, orka ta tag i, börja med, medan ätstörningsbiten gärna växer av sig själv. Till en början gäller det att vara envis. Har du bestämt dig för att låta familjebiten växa, eller för att lägga till piano som en ny tårtbit till exempel, kommer du behöva tvinga dig själv ett tag i början. Spela piano fastän du kanske inte är riktigt sugen, åk hem till mamma eller gå ut på stan med ditt syskon fastän du kanske hellre skulle vilja ligga i soffan. Vi människor tar tid på oss att forma nya vanor, men det går! Och ju fler nya intressen du lägger till, desto mindre plats tvingas snart ätstörgningen att ta. 
 
 
Jag hoppas att det var svar på din fråga, och att detta inlägget kändes hjälpfullt. Ha nu en fin torsdagskväll, och börja med att skriva ner saker du skulle vilja ha in i ditt diagram! ♥
#1 - - Ewelina:

Så intressant inlägg!

Till top